5

Det av Stephen King

 
 

”Skräcken som inte skulle upphöra förrän tjugoåtta år senare – om den nu någonsin upphörde – började, såvitt jag vet och kan berätta, med en båt gjord av en tidningssida som seglade fram i en rännsten som nästan svämmade över efter allt regnandet.”

Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska småstaden trygg och sömnig med sina villaområden, snabbmatsställen och affärer. Men det är bara på ytan. I kloakerna under staden finns något som ligger på lur och iakttar. Där finns ondskan. Där finns Det.

En gång på femtiotalet samlade ett kompisgäng sina krafter och trotsade Det. Förenade av känslan av att vara misslyckade och utstötta, lyckades de driva ondskan och skräcken tillbaka till de mörka djup där den hör hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det någon gång skulle komma tillbaka.

Många år senare, när en serie ohyggliga mord och gåtfulla försvinnanden på nytt skakar Derry, lyfter så Mike Hanlon telefonluren och kallar på sina barndomskamrater. Alla lämnar sina hem och familjer, sina vardagsbestyr och karriärer, för att ännu en gång trotsa skräcken och möta Det.

 

Jag visste egentligen just ingenting om den här tegelstenen innan jag började läsa, förutom det man ser på omslaget. Jag visste att jag kunde förvänta mig en pojke i gul regnjacka, en clown och röda ballonger. (Jag köpte den kanske mest för att den är så snygg) Det var faktiskt väldigt spännande att gå in i berättelsen helt ovetandes. Och vad bra den var hörrni! Jag kunde verkligen inte sluta läsa. SÅ spännande och otäckt. Jag är väldigt ovan att läsa den här typen av böcker, men alltså jag plöjde alltså närmare 1350 sidor på några dagar. Jag som har läst så lite de senaste månaderna. Jag ville aldrig att det skulle ta slut.

Det var nåt mellanspel jag tyckte var lite trist, men annars tappade jag inte ens intresset en enda gång trots att boken är så himla tjock. Och det var så spännande när det hoppade mellan nutid och dåtid och olika personer och aaaahhhhh. Kunde verkligen inte sluta läsa, haha. Ni hör ju, bara hyllningar från mig!

Jag har inte läst mycket alls av King tidigare, men jag ser fram emot att göra det nu.

 

Titel: Det
Författare: Stephen King
Serie: -
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2017 (första svenska utgåva 1987)
Sidantal: 1340
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentarer:

1 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Spännande, min bror hade alla Kings böcker minna jag men själv har jag bara läst några av dem. Det var för tjock :P

Svar: Ja den här var verkligen tjock. Men det var värt det :D
Tina Håkansson

2 Sandra:

skriven

Åååh, jag blir supersugen på denna. Jag tyckte King i tidgare böcker jag läst (t.ex. The Shining) kändes lite långrandig. Men nu blir jag ganska pepp på denna :)

Svar: Jag har ju som sagt inte läst så mycket annat han har skrivit så det kan jag inte säga så mycket om. Gillade jurtjyrkogården när jag var yngre men annars vet jag inte. Den här kan jag iallafall rekommendera :)
Tina Håkansson

3 Vargnatts bokhylla:

skriven

Vad kul att du tyckte så mycket om den :D

Svar: Blev glatt överraskad! Är annars lite rädd för såna tegelstenar, haha :)
Tina Håkansson

4 lars:

skriven

Hejsan. Jag läste boken i slutet av 80-talet. Den är grym. På den tiden så läste jag allt Stephen King gav ut, Carrie, Lida,Cujo, Pestens tid, Varsel osv
Idag läser jag inte hans böcker, men ser nån film ibland baserat på hans böcker. Jag har inte sett DET än, men givetvis så ska jag göra det
Ha en bra vecka

Svar: Jag har sett DET från -90 nu efter att jag läste boken. Ska väl ge mig på den nya också nån gång. :)Detsamma!
Tina Håkansson

5 [Anna]:

skriven

När jag var yngre läste jag mycket av King så köpte hem Det nu och hoppas hinna läsa den snart, är så pepp på den :)

Svar: Den var verkligen bra, hoppas du kommer tycka om den :)
Tina Håkansson

Kommentera här: