1

Jag hatar att träna av Brita Zackari

 
 
Har du också tänkt att du borde börja träna, men kommer på massor av anledningar till att det inte går just i dag? Att du har för dåliga skor, för lite tid eller en tv-serie du måste se. "Jag är en av er", är Brita Zackaris budskap. "Jag kan alltid komma på tusen ursäkter att inte träna. Om du inte också gör det är det eventuellt nåt fel på dig."

Med stor humor och ett alldeles eget uttryckssätt är detta träningsboken som inte är som någon annan, men som ändå effektivt hyvlar ner alla trösklar, främst de mentala, som finns mellan dig och ett svettigare liv. För även om du hatar att träna så kan du med Britas enkla tricks ändå få det gjort.

Med avsnitt som Fucka inte med maten (en ostmacka är lika bra som en proteinsmoothie), Kan jag dö av att börja träna och en fotoguide till hur du bokstavligen tar dig ur soffan har hon gjort en alldeles egen variant av träningsbok. Killarna i gymmet får sig en känga, liksom alla former av dieter.

Boken innehåller även övningar som alla kan göra, 15-minutersprogram som gör vem som helst svinstark och ett sexveckors-program som garanterat får dig att komma i gång.

För du kan bli en sådan som tränar trots att du hatar det.
 
Äntligen! Det här är boken jag har väntat på!
 
Det jag känner för träning är precis så som Brita skriver redan på sida 16. Jag hatar inte det som står bredvid "Träna" i en ordbok. Alltså att ägna sig åt fysisk aktivitet, motionera, röra på sig, bygga upp kondition och muskler. Det jag inte gillar är t.ex träningshetsen i sociala medier. Jag gillar inte att folk blir besatta och får ätstörningar. Jag gillar inte att träningen inte räknas om man inte blir smal. Ni fattar.
 
Det viktigaste Brita tar upp i boken tycker jag helt klart är kapitlet om mat. Fucka inte med maten! Så sant och så viktigt. Det är inget konstigt med att kroppen behöver mat om man går från att inte träna till att träna. Fatta energidippen om man inte bara börjar träna utan också äter mindre än vanligt. Ganska logiskt.
 
Alltså, jag läste så mycket högt för Robin efter att jag hade läst klart bara för att det var så mycket bra, kloka och sunda tankar. Precis så jag vill se på min träning.
 
 
Titel: Jag hatar att träna
Författare: Brita Zackari
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 155
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4/5

Kommentarer:

1 Vargnatts bokhylla:

skriven

Hm jag blir ju lite nyfiken. Jag vill träna men har svårt att komma igång och jag vill helst inte behöva gå på gym. Är det här en bok som man kan använda hemma?

Svar: Då tror jag den kan passa dig alldeles utmärkt. Det finns övningar i slutet av boken som går att göra typ framför tvn :)
Tina Håkansson

Kommentera här: