0

Adam Stormstjärna och det förlorade arvet av Emil Karlsson

 
När Adams mamma plötsligt dör vänds hela hans värld upp och ned. Han blir tvungen att tillsammans med sin storebror Björn flytta hem till sin farmor på Öland - något Adam inte alls ser fram emot. Men efter att ha fått en mystisk ask i arv av sin mor dras Adam ofrivilligt in i en kamp mellan gott och ont som sträcker sig ända tillbaka till vikingatiden och han inser att hans liv inte alls är vad det verkar vara. Tillsammans med sin bror och Alva - en nyvunnen vän från ön - måste Adam acceptera sitt öde och bege sig in i en värld full av magi och underliga varelser, för att bekämpa ondskan och ta reda på sanningen om hans förlorade arv...
 
Jag har läst så mycket positivt om den här boken, så jag såg verkligen fram emot att läsa den. Men tyvärr föll den mig inte i smaken alls. Det är i grund och botten en spännande historia och jag tycker om karaktärerna. Speciellt Alva och Farmor Stormstjärna tyckte jag mycket om. Men språket. Jag stör mig otroligt mycket på det. Det är mycket svåra och konstiga ord, så jag fick liksom aldrig något bra flyt i läsningen. Och om jag som är van att läsa inte får något flyt, hur ska det då funka för mer ovana läsare som kanske är i 12-13årsåldern. Så det var synd tycker jag. Och sen är det alltid lite avskräckande med så tjocka böcker. Tror att den här hade mått bra av att kortas ner lite, jag upplevde den som lite seg mellan varven.
 
Det här är första delen i en serie, och jag är tyvärr inte så sugen på att läsa fortsättnigen.
 
 
Titel: Adam Stormstjärna och det förlorade arvet
Författare: Emil Karlsson
Serie: Adam Stormstjärna och det förlorade arvet #1
Förlag: Lange Förlag - Tusen tack för recensionsex!
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 784
Finns hos: Bokus
 
Mitt betyg: 2/5

Kommentera här: