1

Saker ingen ser av Anna Ahlund

 
”Jag kysser alltid främlingar på nyår”, säger hon och rättar till sin mössa.

”Jag med”, säger han, fast det inte är sant.
Hon harklar sig.
”Vet du att nyårskyssen säger hur resten av året kommer att bli?”

Det händer mycket i korridorerna på Sibylla allmänestetiska läroverk. Där finns Fride som är så kär i Miriam att hen inte kan tänka på annat. Yodit som målar och försöker ta plats i gänget. Johannes som läser Karin Boye och försöker få plats i livet. Aron, vars tvillingsyster Linn fick all talang. Och Linn, som undrar vad hon ska göra med den. Och så är det Sebastian, han som ska kyssa en ny person varje månad. Ett nyårslöfte som trasslar till saker för fler än honom själv.

 

Jag är ju en av alla som tyckte att Du, Bara var helt fantastisk, så jag har ju nästan längtat ihjäl mig efter den här! Det är så spännande att följa Anna på instagram och få se så mycket av hennes jobb med böckerna hon skriver. Hon är verkligen fantastiskt duktig på att skapa karaktärer. Även om jag är rätt mycket äldre än alla härliga människor i den här boken vill jag hänga med allihopa, och det är rätt bra betyg.

Jag älskar alla små detaljer som man lägger märke till överallt, till exempel alla låtar som nämns och man bara måste slå fram i spotify och lyssna på innan man kan läsa vidare. Och alla fina klänningar, jag kan riktigt se dem framför mig. Jag skulle gärna läsa en hel bok om varje personlighet i den här boken. I Du, bara var det inte lika många personer att hålla reda på, men här hade jag gärna fått lite mer.

Sen måste jag bara tillägga att jag verkligen tycker om att ingen av de här böckerna handlar om att komma ut. Missförstå mig inte, de böckerna behövs de med. Men här får alla bara vara som de är, och det är liksom inget konstigt med det. Bara fint. Längtar efter mer av Anna, hon har verkligen blivit en favorit hos mig.

 

Titel: Saker ingen ser
Författare: Anna Ahlund
Serie: -
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 413
Finns hos: Adlibris | Bokus | Cdon
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentarer:

1 mammatillmirakel.blogg.se:

skriven

Jag har hört mycket gott om den här boken. Snart dags att läsa :) Kram

Svar: Ja, det tycker jag absolut att du ska göra :) Kram
Tina Håkansson

Kommentera här: