2

Vi mot er av Fredrik Backman

 
Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar Vi mot er historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här.
 
Fredrik Backman är en av mina absoluta favoriter, och jag älskade verkligen Björnstad när jag läste den. Så jag behöver nog inte säga hur mycket jag har längtat efter den här! Jag brukar vara ganska duktig på att köpa hem böcker som sen får stå i flera månader innan de blir lästa, men den här tog jag mig an direkt. Och den levde upp till mina höga förväntningar.
 
Enligt mig så är Backman en mästare på att förstå människor. Han beskriver varje liten känsla så att det gör ont att läsa. Jag fick så ont i magen av vissa delar, och jag har gråtit både en och två gånger. Jag är inte ett dugg intresserad av hockey, eller ens sport över huvud taget, men jag älskar när människor brinner för något. Det spelar ingen roll vad det är. Så jag gillar att läsa om hockeyn här. Och jag säger precis som när jag hade läst Björnstad. Det handlar egentligen inte om hockey, det handlar om människor. Om känslor. Om hat. Om kärlek. Om makt. Om allt det där som finns i livet.
 
Jag älskar den här boken, och jag älskar Backman. Och jag längtar ihjäl mig efter nästa bok!
 
Titel: Vi mot er
Författare: Fredrik Backman
Serie: Björnstad #2
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 518
Finns hos: Adlibris | Bokus | Cdon
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentarer:

1 Sandra - snowglitter:

skriven

Nu har Backman blivit så hypead att jag fasiken inte vågar mig på Björnstad :)

Svar: Åh, men den är verkligen sååå bra! :)
Tina Håkansson

2 Nilmas Bokhylla:

skriven

Jag får nog läsa lite mer Backman. Men jag är inte riktigt med i hyllningskören efter Ove alltså!

Svar: Jag personligen tycker Björnstad är bättre än Ove! :)
Tina Håkansson

Kommentera här: