0

Omgiven av idioter av Thomas Erikson

 
Omgiven av idioter beskriver konkret och underhållande en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Med vetenskapliga grund och genom vardagens möten ger den dig konkreta hjälpmedel att förstå de viktigaste skillnaderna mellan olika kommunikationsstilar. Den visar på en av de vanligaste orsakerna till konflikter i vardagen: dålig kommunikation. Och den ger dig som läsare svaret på frågan: Vad gör jag åt det?
 
Alltså jag älskar titeln på den här boken, det var verkligen den som fick mig att vilja läsa, haha! Man måste verkligen ta den med en stor nypa salt, men den var väldigt intressant. Först blev jag lite irriterad över att författaren drar alla över en kam, men det var ju det där med att ta allt med en nypa salt ;)
 
Enligt boken är jag en genomgrön person, och det var nästan lite skrämmande att läsa de gröna avsnitten. Det var verkligen som att läsa om mig själv. Tyckte de andra avsnitten var så himla överdrivna och extrema, men inte när jag läste om min färg, haha. Så vet inte riktigt vad jag ska tro ':)
 
Några exempel som stämde väldigt bra in på mig:
 
"Att kritisera en grön person kan vara grymt. De mår dåligt och vill inte vara med längre. Detta är generellt sett mindre starka egon som ofta kan vara väldigt självkritiska."
 
"Trygghet kommer alltid vara viktigt. En grön person oroar sig gärna för allt som kan hända. Han gillar inte otrygghet och löser det genom att dra täcket över huvudet. Syns det inte så finns det inte. Han vill inte vara med om det blir för osäkert. Han strävar efter stabilitet och vill inte veta av några vilda chansningar."
 
"Man vet faktiskt vad man har, men man har ingen som helst aning om vad man får."
 
"Han behöver helt enkelt få reda på hur planen ser ut. Vilka mått och steg ska tas. När ska allting ske? Vad kan han egentligen förvänta sig?"
 
"Lösningen är att vi tillåter den gröna sina perioder av lugn och ro och inaktivitet. Det råkar vara så han funkar."
 
Ni ser ju, det här är en person som förstår mig, hahaha! Men hur som helst. Det var väldigt intressant att försöka "sätta en färg" på personer jag känner, och det finns flera saker från boken jag kommer ta till mig. Älskade all ironi och är hemskt sugen på att läsa uppföljaren - Omgiven av psykopater.
 
 
Titel: Omgiven av idioter
Författare: Thomas Erikson
Serie: -
Förlag: Månpocket / Hoi Förlag
Utgivningsår: 2017 / 2014
Sidantal: 299
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4/5

Kommentera här: