0

A thousand nights av E. K. Johnston

 
He killed three hundred girls before he came to my village, looking for a wife. When a powerful and dangerous king arrives in the desert to take one of the village girls as his next wife, one girl will stop at nothing to save the life of her sister - even if it means sacrificing herself. At his palace she is sure death awaits. But the king's fascination with her keeps her alive night after night, as the tales she weaves for him create a strange magic between them and her words come to life before her eyes. As her stories become more intricate and beautiful, her magic becomes more powerful, but will it be enough to save her?
 
Ja, vad ska man säga. Jag var så pepp på den här boken eftersom den har så himla vackert omslag, men jag blev så besviken. Jag gillade den inte alls tråkigt nog.
 
Bara det att ingen av karaktärerna hade något namn tyckte jag förstörde väldigt mycket. Min pappas pappas pappa liksom.. Saknade verkligen att få lära känna karaktärerna lite mer, hade jag fått göra det så kanske jag hade tyckt om den bättre. Hela grejen med kungen var lite intressant, men det blev ändå ganska platt när man inte fick veta så mycket.
 
Sen hade jag väl kanske förväntat mig lite mer av historierna. Det var länge sen jag läste originalet (Tusen och en natt), men alltså nån liten historia kunde man väl ha fått. Det var ju ingenting!
 
Väldigt fina beskrivningar av omgivningen iallafall, det passade liksom in med det fina omslaget. Det var öken, fina trädgårdar, kameler osv. Lite spännande ändå att läsa något som inte utspelar sig i amerika.
 
Det här kunde ha blivit riktigt bra, men föll mig tyvärr inte alls i smaken.
 
 
Titel: A thousand nights
Författare: E. K. Johnston
Serie: -
Förlag: Macmillan children's books
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 336
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 2/5

Kommentera här: