0

Aldrig ensam av Charlie Eriksson

 
Var sjätte timme tar en människa sitt liv någonstans runt om i landet. Det är mänskliga tragedier, som i många fall hade kunnat förhindrats. Aldrig Ensam är boken som bryter tystnaden om psykisk ohälsa och öppnar upp för samtal om detta tabubelagda ämne. Alla drabbas någon gång av psykisk ohälsa, ändå är det ingen som vågar prata om det, vi måste börja prata om det!

Ingen ska behöva leva med psykisk ohälsa i hemlighet, med boken Aldrig Ensam vill Charlie Eriksson bryta isen så att fler våga söka hjälp.
 
Det här är en så sjukt viktig bok! Det är så många som mår psykiskt dåligt, och det är alldeles för många som väljer att ta sitt liv. Och vi pratar så pass lite om det. Det är egentligen helt galet.
 
Min bästa vän begick självmord sommaren 2014, och det är verkligen en mänsklig tragedi. Jag kände mig så ensam i den situationen, och jag kan inte ens föreställa mig hur hon kände. Jag önskar ingen människa att gå igenom det jag, och framför allt hennes familj, gick igenom och fortfarande kämpar med, och därför är det så viktigt att kunna prata om svåra och jobbiga saker.
 
Charlie har skrivit en väldigt lättläst bok som handlar om hans psykiska ohälsa som ledde till flera självmordsförsök. Jag tror att han vinner mycket på att boken är så enkel och tunn. Man får följa med på hans resa, men det blir inte för jobbigt att läsa så att man lägger ner boken. Jättebra med kommentarer från en psykiater efter varje kapitel som gör att man förstår mer vad det är som händer. Och det bästa av allt tyckte jag var avsnittet "Vad är psykisk ohälsa" där Peder Björling förklarar olika typer av psykisk ohälsa som t.ex ångest, självskadebeteende, depression osv.
 
Sammanfattningsvis en väldigt viktig bok om ett tungt ämne i ett litet format.
 
Titel: Aldrig Ensam
Författare: Charlie Eriksson
Serie: -
Förlag: Lava Förlag
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 152
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentera här: