2

Flykten från Olympo av Lisa Hågensen

 
 De trodde att en värld utan raser och religion skulle bli en värld i fred. De trodde fel.

I den glömda staden Olympo ruvar farliga drömmar om flykt, hämnd och förbjuden kärlek. Femtonåriga Thorbi drömmer om att döda freaket Dora, hans systers mördare. När Dora blir tagen av mystiska män iscensätter hennes vän Laban flykten från Olympo för att rädda henne. Thorbi följer med på den farliga resan. Får han bara chansen tänker han hämnas sin syster.

Långt därifrån har en gammal rörelse krälat upp till ytan och gör sig redo för krig. Thorbi och hans vänner hamnar mitt i en fasansfull plan att erövra Europa. Armén de möter har två mål. Slaveri och förintelse.
 
Jag blev så positivt överraskad av den här boken! Jag har sett att den jämförs med Divergent, och jag kan förstå varför. Den var väldigt spännande och gick fort att läsa, och jag tycker inte alls att baksidetexten gör boken rättvisa. Boken känns väldigt rätt i tiden då den tar upp ämnen som rasism, hämnd och hat, men också hopp och kärlek. Boken var som sagt väldigt spännande med bra karaktärer och bra driv i berättandet. Särskilt slutet var riktigt spännande, och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa nästa del i serien, Herrefolket, som kommer redan i början på november.
 
Titel: Flykten från Olympo
Författare: Lisa Hågensen
Serie: Purebred #1
Förlag: Fusce förlag - Tack för recensionsexemplar!
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 292
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4/5
 
 

Kommentarer:

1 Vargnatts bokhylla:

skriven

Känner samma! Blev väldigt positivt överraskad :)

Svar: Kul att du också gillade den :)
Tina Håkansson

2 Nilmas Bokhylla:

skriven

Åh, nu blev jag allt lite nyfiken!

Svar: Riktigt bra :)
Tina Håkansson

Kommentera här: