0

What to say next av Julie Buxbaum

Sometimes a new perspective is all that is needed to make sense of the world.

KIT: I don't know why I decide not to sit with Annie and Violet at lunch. It feels like no one here gets what I'm going through. How could they? I don't even understand.

DAVID: In the 622 days I've attended Mapleview High, Kit Lowell is the first person to sit at my lunch table. I mean, I've never once sat with someone until now. "So your dad is dead," I say to Kit, because this is a fact I've recently learned about her.

When an unlikely friendship is sparked between relatively popular Kit Lowell and socially isolated David Drucker, everyone is surprised, most of all Kit and David. Kit appreciates David's blunt honesty--in fact, she finds it bizarrely refreshing. David welcomes Kit's attention and her inquisitive nature. When she asks for his help figuring out the how and why of her dad's tragic car accident, David is all in. But neither of them can predict what they'll find. Can their friendship survive the truth?

Jag har lite mixed feelings för den här boken faktiskt. Det var verkligen perfekt sommarläsning, och jag gillade verkligen att den tog upp autism eller asbergers syndrom på ett fint och trovärdigt sätt. Det var fint att se relationen mellan Kit och David växa fram trots lite svårigheter. Och Kits sorgearbete kändes också väldigt äkta, så det tyckte jag om. Men det finaste av allt var ändå David och hans syster. Alltså. Så mycket kärlek.

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om mobbningen. Det är klart man inte gillar mobbning, det är inte så jag menar, men det kändes liksom inte som att det blev några konsekvenser. När de ändå försökte gå till botten med allting, och så tycker skolan att det är David som ska flytta på sig. Inte okej. Men det är ju så det ofta kan se ut, att det är den som är drabbad som blir ännu mer drabbad så att säga. Jag var inte heller så förtjust i hela grejen med en makeover. En "tönt" som får ny frisyr och nya kläder och helt plötsligt är alla så förvånade över hur snygg han är. Vadå, var han sådär snygg hela tiden? Kom igen..

Annars tyckte jag väldigt mycket om den här, och jag är nyfiken på att läsa mer av samma författare!

 

Har ni läst? Vad tycker ni isåfall?

Titel: What to say next
Författare: Julie Buxbaum
Serie: -
Förlag: Ember
Utgivningsår: 2018
Sidantal: 320
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4/5

Kommentera här: