1

The Book Buying Tag

Det var väldigt, väldigt länge sen jag gjorde en tag, så nu tänkte jag göra The Book Buying Tag. Två av mina favoritbloggare, Vargnatts bokhylla och Snowglitter, har också gjort den :)

 
Var köper du dina böcker?
Det är lite olika. Ibland i fysisk bokhandel bara för att jag inte kan låta bli, men det är tyvärr det dyraste alternativet. Annars varvar jag mellan Adlibris, Bokus och Cdon lite beroende på om det finns rabattkoder att använda. Sen är bookdepository en favorit när det kommer till böcker på engelska! Jag köper en del second hand också, men det har blivit mer sällan tyvärr.

Förhandsbeställer du nya releaser? Gör du det i butik eller online?
Ja, det händer. Alltid online isåfall. Just nu väntar jag på illustrerade Harry Potter och fången från Azkaban som jag förhandsbeställde här om dagen.

Hur många böcker köper du i genomsnitt per månad?
Det är väldigt olika. Den senaste tiden har det blivit mindre, och det känns skönt eftersom jag inte hinner läsa i samma takt. Men jag snittar kanske på fem böcker i månaden eller så.

Lånar du från biblioteket?
Det händer tyvärr väldigt sällan. Jag älskar att äga mina böcker, och så har biblioteket här inte så bra utbud. Men när jag pluggade lånade jag mycket.

Hur många böcker brukar du låna per gång?
-

Vad är din åsikt om biblioteksböcker?
Jag har väl inte direkt någon åsikt. Jag älskar att vara på bibliotek, men jag känner väl inget stärre behov nu när jag har så mycket böcker hemma.

Hur känner du inför att köpa böcker på secondhand? 
Det finns inget bättre än att hitta en bok man väldigt gärna vill ha på secondhand! Jag köpte väldigt mycket begagnat förr, men jag har dragit ner på det eftersom hyllorna svämmade över av böcker som aldrig blev lästa.

Har du en egen hylla för olästa böcker eller blandar du olästa med lästa?
Jag blandar. Försöker att skänka bort mycket lästa böcker, men många blir kvar då jag inte vil skiljas från de där riktigt bra böckerna :)

Planerar du att läsa alla böcker du köpt?
Alltså jag köper ju ingenting jag tänker att jag inte kommer läsa. Men vissa böcker blir stående väldigt länge, och sen kan jag till slut känna att jag aldrig kommer läsa dem. Jag har till exempel haft väldigt mycket deckare, och jag läser väldigt lite deckare. Jag tyckte säkert att de verkade spännande när jag köpte, men jag är ganska duktig på att rensa bort för att få plats med sånt jag verkligen vill ha istället.

Vad gör du med böcker du köpt men som du känner att du inte kommer läsa/ inte tyckte var bra? 
Jag rensar mycket för att hålla antalet böcker nere så gott det går. Böcker jag inte vill läsa eller inte gillar brukar jag ge bort, antingen till familj och vänner eller till secondhand. Eller så hamnar dem i källaren för att jag kanske kommer ångra mig...

Har du donerat böcker?
Ja, många gånger.

Har du haft köpstopp någon gång?
Ja, och det brukar funka sådär haha. Nu känner jag dock inte att jag behöver ha något köpstopp då jag klarar att hålla inköpen på en bra nivå.

Känner du att du köper för mycket böcker?
Ja ibland, men inte för tillfället. Nu hinner jag som sagt inte läsa så mycket som tidigare, och då har det naturligt blivit så att jag inte köper lika mycket heller. Jag vill ju hinna läsa allt jag köper.

Kommentarer:

1 Vargnatts bokhylla:

skriven

<3 Vad kul att du också gjorde den! Bookdepository är verkligen toppen när det är engelska böcker man ska ha :) Väntar på lite därifrån just nu, en del är julklappar så det är inte för farligt den här gången :P

Svar: Gillar verkligen bookdepository! Haha, det är lätt att det blir lite för mycket annars när det är så bra priser ;)
Tina Håkansson

Kommentera här: