1

Children of Blood and Bone - Solstenen av Tomi Adeyemi

Zélie Adebola minns hur det var när Orïsha var ett land som sjöd av magi. Det fanns Brännare som kunde tända eldar, Svallare som styrde över havets vågor, och Zélies egen mamma hade makten att frammana de dödas andar. Men den hänsynslösa kungen utplånade magin och folket som kunde kontrollera den, och tog ifrån Zélie både hennes mamma och hennes hopp.

Men Zélie har en chans att slå tillbaka mot monarkin och göra Orïsha till ett magiskt land igen. Tillsammans med den förrymda prinsessan Amari måste Zélie övervinna kronprinsen, som är fast besluten att förinta magin för gott. Tillsammans med sin bror och Amari ger hon sig ut på det farofyllda uppdraget att återföra magin till Orïsha, men de stöter snart på både inre och yttre svårigheter. Hur ska de kunna stå emot kungen och hans arméer, och hur ska Zélie ensam lyckas lära sig att kontrollera sina krafter?

Den här boken liknar verkligen ingenting jag har läst tidigare. Jag hade bara hört gott om den, så det var såklart lite läskigt att påbörja den när jag hade så pass höga förväntningar. Men jag fastnade direkt, och den var verkligen så bra.

Det var verkligen spännande att läsa afrikainspirerat, det var något helt annat än jag är van vid. Läser ju inte jättemycket fantasy längre heller, men den här gav mig verkligen mersmak. Alla karaktärer, verkligen alla, var SÅ bra, och jag gillade särskilt Zélie och Amari. Så starka tjejer båda två, och det var väldigt spännande att se deras utveckling genom boken. Kan inte riktigt förstå att det här är författarens debut, helt otroligt. Ser verkligen fram emot att läsa mer av henne, och läääängtar efter nästa bok i den här serien!

 

Titel: Children of Blood and Bone
Författare: Tomi Adeyemi
Serie: Orïshas ättlingar #1
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2018
Sidantal: 525
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentarer:

1 Nilmas Bokhylla:

skriven

Åh, nu blev jag ännu mer sugen på denna. Synd att jag har så mycket annat som också ska läsas :/

Kommentera här: