1

H.C. Andersen

 

Marchetti Förlag följer nu upp succén Grimm med antologin H.C. Andersen.

Sagorna har ändrat form. Disneyfluffet har slängt sig i väggen och brutaliteten har frodats. Klassiska sagor som Flickan med svavelstickorna, Näktergalen, Den ståndaktige tennsoldaten, Elddonet, Svinaherden, Tummelisa, Den lilla sjöjungfrun, Prinsessan på ärten, Snödrottningen, Den fula ankungen, Kejsarens nya kläder m.fl. har fått nya tolkningar.

H.C. Andersen består av 36 klassiska sagor i ny tappning fördelade på 500 sidor.

 

Det är svårt att recensera en bok som består av så många olika berättelser, jag kan ju omöjligt skriva om alla 36 sagor. Men som helhet tyckte jag mycket om den här boken! Självklart passade inte allt mig, men som tur var tyckte jag om det mesta. Vissa av berättelserna var så himla brutala och otäcka, och det hade jag kanske inte förväntat mig. Inte så mycket iallafall. Tur att det fanns några lyckliga slut också. Vissa sagor var självklart vad de var baserade på, men andra fick jag tänka till lite. Kul!

Det fanns som sagt mycket bra, men mina absoluta favoriter så här i efterhand var nog Nyhetsdamen av Andreas Lindblad, Fjärran besökare av Emelie Beijer, Svanvinge av Sara Dalengren, Pojken med den gröna kälken av Maria Karlberg,Veronica av Jenny Morén Karlsson, En folkfest och Jag stannar hos dig av Susanne Wiik Ekebergh, Den vita kvinnan av Emelie Eliasson osv osv osv... Som sagt fanns det mycket bra att välja bland :)

 

 

Titel: H.C. Andersen
Medverkande författare: Sofi Poulsen, Marie Metso, Andreas Lindblad, Mirjam Lindahl, Emelie Beijer, Sara Dalengren, Kristina Suomela, Lars Carlberg, Maria Karlberg, Helen Lindholm, My Lemon, Marielle Jansson, Mari-Ann Hedlund, Viktor Gårdman, Martin Simonson, Marcus Olausson, Jesper Halwar, Ulrika Fjellborg, Sandra Haak Södervall, Linn Liljemo, Jan Illian, Nike Fritz, Sandra Nordqvist, Thomas Vildström, Jimmy Håkansson, Olov Johansson, Anita Mederyd, Jenny Morén Karlsson, Peter Westerberg, Susanne Wiik Ekebergh, Jenny Töredal, Emelie Eliasson, Ewa Broberg, Kris Kite
Serie: -
Förlag: Marchetti Förlag - Tusen tack för recensionsex!
Utgivningsår: 2018 (Släpps under bokmässan i Göteborg i höst)
Sidantal: 500
Förhandsboka hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4/5

 

 

 

 

 

Kommentarer:

1 Vargnatts bokhylla:

skriven

Den verkar bra :)

Kommentera här: