1

Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman

 
Som barn reste Ingrid över hela Europa tillsammans med sin mamma, operasångerskan Margot-Sophia. Men när den talangfulla sångerskan förstör sina stämband får karriären ett abrupt slut. I ett försök att gå vidare flyttar Ingrid och hennes mamma hem till Kanada igen, och skapar sig ett vanligt, normalt liv. Men minnet av det som gått förlorat är smärtsamt närvarande och Ingrid saknar musiken så att hon går sönder. Hon lovar sin mamma att hon ska delta i ett överlevnadsläger ute i Kanadas vildmark, för att bevisa att hon är mogen nog att på egen hand flytta till London för att plugga musik. Men allt är inte som det verkar och Ingrid måste räkna ut varför hon egentligen är på lägret, och den egentliga orsaken till att musiken försvann ur deras liv.
 
Robin fick välja bok till mig för ett par dagar sen, och det blev den här. Jag var inte alls beredd på att bli totalt golvad. Vilken bok! Alltså, det var verkligen den starkaste läsupplevelsen på länge. Det handlar om psykisk ohälsa, och att hitta sig själv. Så starka och viktiga ämnen båda två.
 
Jag fastnade direkt för boken, och det var för att jag älskar Ingrid SÅ mycket! Hon har exakt min typ av humor, och hennes berättarröst passade verkligen den här berättelsen perfekt. Jag gillade verkligen att få läsa både om hur Ingrid har det på lägret, hennes brev till sin mamma och när hon växte upp. Sakta men säkert förstår man hur allt hänger ihop, det var väldigt snyggt uppbyggt. Det är en sån bra blandning av humor och allvar, så även om det är tunga ämnen så blir det inte övermäktigt.
 
Det som drar ner betyget lite är faktiskt slutet. Utan att avslöja något så kan jag säga att det kändes lite för "enkelt" i jämförelse med resten av handlingen, så det blev liksom lite platt. Hade kanske velat ha det lite annorlunda. Men annars är det verkligen en fantastisk bok som jag kommer minnas länge.
 
 
Titel: Allt det vackra är inte förstört
Författare: Danielle Younge-Ullman
Serie: -
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 434
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 4,5/5

Kommentarer:

1 Annette:

skriven

Jag har misstänkt att den är bra, vad roligt att höra att den var det. Jag skall också läsa den snart.

Svar: Gör det :)
Tina Håkansson

Kommentera här: