0

Gästinlägg av Sofi Poulsen

 

En av mina absoluta favoritförfattare är H.C. Andersen. När jag hade lärt mig att läsa så slukade jag hans sagor. Många blev mina favoriter och jag läste dem om och om igen. Säkert har du läst någon av dem? Flickan med svavelstickorna, Den ståndaktige tennsoldaten, Elddonet, Svinaherden, Den lilla sjöjungfrun, Prinsessan på ärten, Den fula ankungen, Kejsarens nya kläder.. som du märker, jag kan inte plocka ut en favorit. De väcker alla skaparlusten hos mig och jag hämtar mycket inspiration från dem.


Vem kan läsa Flickan med svavelstickorna utan att få den där klumpen i bröstet? Gråten kommer som en befrielse. Idag har vi inga flickor med svavelstickor, men vi har gott om tiggare och flyktingar. Vem av oss glömmer den lilla pojken som hittades drunknad vid stranden efter att hans familj flytt över medelhavet?


Näktergalen, Svinaherden och Kejsaren utan kläder ger en bild av hur utseendet och vad folk tycker om oss är viktigt. Idag har vi sociala medier där vi postar bilder och inlägg där vi visar upp vårt perfekta jag. Har vi blivit mer ytliga  och mindre sociala?


Vi känner väl alla någon som är beredd att offra en stor del av sig själv för att bli omtyckt och älskad. En del färgar eller klipper håret. Andra gör mer dramatiska förändringar som att förstora brösten eller läpparna. Den lilla sjöjungfrun offrade sin röst för ett par ben så hon skulle kunna leva med sin kärlek.  

Att läsa en bok, är att öppna en port till en annan värld, sägs det. I sina skickligt berättade sagor skapar H.C. Andersen njutning för alla sinnen. Som läsare får man uppleva alla känslor och man möter ett brett spektra av olika karaktärer. De många olika miljöerna väcker reslust och en vilja att uppleva de många olika platser som H.C. Andersen beskriver så målande.


Jag har många gånger drömt om att få träffa och samtala med H.C. Andersen. Vad skulle han säga om han funnits idag? Vilka sagor skulle han bjuda oss på? Det är något vi aldrig kommer att få veta. Men en sak vet jag, vi hade alla behövt mer av hans klokskap och hans sätt att se människan. När mer än 200 år har passerat sedan H.C. Andersen skrev sina klassiska sagor kan det vara svårt för många att ta till sig de budskap som författaren förmedlade. Därför ville jag göra om hans sagor. Inte för att konkurrera, utan för att komplettera.

Det är svårt att nå upp till H.C. Andersens nivå av berättande, men jag känner att vi har lyckats väldigt bra. Jag hade inte kunnat få ihop en så här bra novellsamling utan hjälp av många begåvade författare. Ensam är inte stark och med ett mycket gott samarbete har vi tillsammans skapat något unikt.


Marchetti Förlag, som jag driver, utlyste en novelltävling och totalt kom det in 112 bidrag varav 36 valdes ut och fick komma med i boken som heter H.C. Andersen, efter författaren. Det var riktigt svårt att välja ut vilka noveller som skulle få vara med. Jag ville ha så stor bredd som möjligt. De noveller som jag till sluta valde är alla noveller som får mig att känna någonting. Det kom ut många omskrivningar på Den fula ankungen och Flickan med svavelstickorna. Många av novellerna som kom in uppfyllde inte kriterierna att de skulle tillhöra någon av fantastikgenrerna fantasy, science fiction och skräck. En del var för långa medan några var för korta. Men jag tror att resultatet blev en bok där alla kan hitta sin favorit. Boken innehåller precis som H.C. Andersens sagor en bredd av både humor och sorg men även romantik och skräck.

När jag hade valt ut ca 48 noveller av de 112 som kom ut började jag titta på vilka noveller som skulle kunna passa ihop. Jag kände rätt snabbt att jag hittade en känslomässig tråd som jag följde. När det var 42 noveller kvar insåg jag att jag skulle bli tvungen att tacka nej till flera noveller som var riktigt, riktigt bra. Till slut återstod bara 36 noveller. Då började det mödosamma redaktörsarbetet. Alla texter konverterades till ett enda Google docs.  Efter fem genomläsningar så kändes texten så bra den kunde bli så då skickade jag den till en kollega som fick kika på den med nya ögon. Jag justerade de små missar som han hittade. Då var det dags att klistra ut alla rim på sina sidor och lägga till den fina ramen runt varje rim. Det är Ulrica Edvinsson Sundin som har skapat det fina omslaget till boken och även illustrationerna inuti. Vi fick göra tre provtryck på omslaget till boken före vi blev nöjda. När jag till slut skickade boken till tryckning hade det gått nästan sex månader sedan novelltävlingen avslutats.
 

http://sofipoulsen.se/butik/h-c-andersen/

Du hittar mig b la på:

Bokmässan Göteborg 27-30 september

Scifiworld Helsingborg 6-7 oktober

Borås 2-4 november

Scifiworld Stockholm 17-18 november

Kronobergs bokmässa Växjö 24 november

 Kulturparken Smålands julmarknad Växjö 1-2 december

Kommentera här: