1

Illuminae av Amie Kaufman & Jay Kristoff

This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she'd have to do. This afternoon, her planet was invaded.
The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that's little more than a speck at the edge of the universe. Now with enemy fire raining down on them, Kady and Ezra--who are barely even talking to each other--are forced to evacuate with a hostile warship in hot pursuit.
But their problems are just getting started. A plague has broken out and is mutating with terrifying results; the fleet's AI may actually be their enemy; and nobody in charge will say what's really going on. As Kady hacks into a web of data to find the truth, it's clear the only person who can help her is the ex-boyfriend she swore she'd never speak to again.
 
Alltså wow. Jag var verkligen inte beredd på det här. Egentligen hade jag inte ens tänkt läsa den, och jag har dragit mig för det så himla länge även efter att jag köpte den. Men så g l a d att jag ändå bestämde mig för att ge den en chans.
 
Jag tycker egentligen inte att baksidetexten gör boken rättvisa alls, för det låter i princip som att det är en vanlig bok. Killen och tjejen gör slut, och sen är de två de enda som kan rädda upp situationen. Men alltså. Det är så himla mycket mer.
 
Det handlar alltså om Kady och Ezra som har flytt på varsitt rymdskepp efter att deras planet blivit invaderad. Skeppens Artificiella Intelligens, AIDAN, som ska skydda emot yttre hot vänder sig emot passagerarna och släpper lös ett farligt virus ombord. Och det blir kaos. Allt detta får vi följa genom dokument, mail, chattkonversationer osv.
 
Och vilka twister sen... Herregud.
 
Längtar så mycket efter att läsa nästa del.
 
 
Titel: Illuminae
Författare: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Serie: The Illuminae Files_01
Förlag: Ember
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 608
Finns hos: Adlibris | Bokus
 
Mitt betyg: 5/5

Kommentarer:

1 Vargnatts bokhylla:

skriven

Måste nog läsa den här någon gång :)

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska :)
Tina Håkansson

Kommentera här: